22 Haziran 2008 Pazar

Türk Telekom ve Delice Reklam Yapmak Üzerine

Şu an pazarlama veya reklam üzerine bir tez hazırlayacak olsam, kesinlikle Türk Telekom ve reklamları üzerine hazırlardım. Türk Telekom'un hizmetlerini eleştirecek değilim, internet kullanıcılarının oldukça büyük bir kısmının aldıkları hizmetten şikayetçi olduklarını düşünüyorum. Blog'larda, ekşi sözlük'te ve bilimum teknoloji forumunda TT yerden yere vuruluyor. Gerek fiyat gerekse hizmet kalitesi ve sansürleme bakımından TT eleştiri/küfür sınırlarında dolaşıyor (Memnun olan varsa bilemem tabi...). Lakin konumuz bu değil.

Sanırım TT bu durumun farkında ve benim şahsen hiç görmediğim bir hacimde reklam yapıyor. Türk milli futbol ve milli basket takımının sponsorluğu, Cem Yılmaz'ın başrolünde oynadığı reklamlar serisi, NTV programlarına isim sponsorluğu vs... Sadece nitelik değil, nicelik bakımından da oldukça yoğun bir çaba içerisindeler. Bu çabanın sonuç getirip getirmeyeceğini zaman bize gösterecek. Bence bu ürün kalitesiyle dünyanın en iyi reklamını yapsalar bile tüketici görüşü değişmez, değişemez. Zira pazarlama derslerinde milyonlarca kez tekrar edildiği üzere satabilmek için önce ürün/hizmetin vaadettiğini verebilmesi gerekiyor.

Bu bilinmediği için ve "reklamın iyisi kötüsü olmaz" düsturuyla nice saçmalık reklam diye ileri sürülüyor, adından söz edilsin bu yeter diye görülmedik komiklikler yapılıyor. Misal soldaki resim. Bu resimden sonra mağaza sahibi "basında adım duyuldu, reklamın iyisi kötüsü olmaz. Durumdan memnunum" demişti. Ben buna daha ne diyeyim ki?

Başladığımız noktaya geri dönelim. Türk Telekom ekşi sözlük'e reklam vermiş. Diyor ki "Hızlı internete, hızlı başvuru devri başladı". İnternet üzerinden bir formu dolduruyorsunuz, ondan sonra telekom çalışanları size bir saat vermeden geliveriyorlar. Randevu yok, haber vermek yok. Siz evde yoksanız, gerekli kağıtları imzalamak için en yakın telekom ofisine kadar gidiveriyorsunuz. Böylece bu kampanyanın hedefinin ev hanımları, işsizler ve emekliler olduğu ortaya çıkıveriyor.

TT özelleştirilsin istemiştim vakti zamanında. Özel şirket olursa, hiç olmazsa kazık yesek de hizmet alırız diye düşünüyordum. Sonuç çok ciddi bir hayal kırıklığı oldu. Neyse ki Tellcom gümbür gümbür geliyor.